Autonomiczne pojazdy transportowe.
Dla wielu z nas transport towarów automatycznie kojarzy się z samochodami i zatłoczonymi ulicami. Samochody dostawcze przemierzające codziennie nasze drogi są jednak tylko jednym z elementów łańcucha dostaw. System dostarczania towarów od producenta do ostatecznego odbiorcy jest dużo bardziej złożony i obejmuje m.in. infrastrukturę portową, statki pełnomorskie, kolej, czy magazyny. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej ostatniemu z nich.
Magazyn – sworzeń obiegu towarów.
Obecnie magazyny, ze względu na efekt skali i większą opłacalność procesów, przyjęły formę wielkich centrów logistycznych. Nie pełnią wyłącznie funkcji składowiska towarów lecz służą także innym procesom. Są to np. podział większej jednostki załadunkowej (kontenera) na mniejsze ułatwiające transport, przepakowanie rzeczy, czy kompletacja różnych grup asortymentu na jedną gotową do wysyłki itd.
Tego typu działalność wiąże się z koniecznością nieustannego obiegu towarów w obrębie centrum logistycznego i ich przekładania „z miejsca na miejsce”. Przez to praca ludzi pracujących w magazynie staje się monotonna i nużąca.
To z kolei prowadzi do możliwości zaistnienia większej liczby wypadków. W konsekwencji coraz więcej organizacji boryka się ze znalezieniem ludzi do pracy.
Dlatego też wiele firm wdraża programy poprawy warunków pracy w magazynie, tzw. optymalizacji procesów logistycznych tak, by jak największą liczbę towarów móc dostarczyć w jak najkrótszym czasie przy wykorzystaniu jak najmniejszej liczby pracowników.
Automatyzacja procesów logistycznych.
Jednym z pierwszych sposobów na zwiększenie wolumenu produktów transportowanych w obrębie centrum logistycznego była budowa magazynów wysokiego składowania.
Są to wysokie konstrukcje szkieletowe zawierające w sobie tysiące miejsc składowania wyposażone w roboty transportowe (automatyczne wózki). Wózki te są programowane tak, by samoczynnie ustawiały asortyment w wybranych miejscach składowych. Następnie mogą od razu pobierać inny towar i ustawiać go w miejscu przygotowania wysyłki.
Sposób ten pozwala na przechowywanie takiej samej ilości towarów, jaką musiałoby obsługiwać kilkunastu pracowników. Kolejną zaletą jest znacznie mniejsza powierzchnia magazynu potrzebna do tego procesu. Alejki nie muszą być tak szerokie jak wtedy gdy obsługują je ludzie, a mogą przy tym być znacznie wyższe.
Ograniczone także zostają wypadki spowodowane błędem ludzkim. Nie da się jednak całego procesu magazynowania uprościć do zakresu magazynu wysokiego składowania.
Wózki paletowe widmo.
Kolejnym obszarem gdzie zastosowanie znajdują roboty jest transport ładunków na poziomie 0 magazynu. Chodzi o dystans przewożenia od rampy wyładunkowej na regały do składowania i dalej z regałów na rampy załadowcze. Stamtąd produkty przewożone są ciężarówkami do odbiorców.
Z powodów wymienionych powyżej, tu także zastosowanie mają automatyczne wózki widłowe. Poruszają się one po wyznaczonych szlakach, wedle z góry określonych schematów. Można więc z łatwością zaprogramować pracę takiego urządzenia na wiele godzin z góry.
Trendy rynkowe.
Robotyzacja procesów produkcji i magazynowania staje się faktem. Pozwala to firmom na generowanie znacznych oszczędności w pensjach pracowników. Jednak koszty wdrożenia takiego rozwiązania są bardzo duże i można je szacować na miliony złotych. Zmienia się wówczas też profil zapotrzebowania na pracowników zatrudnionych w magazynie. Zamiast najniżej wykwalifikowanych magazynierów należy zatrudnić inżynierów i programistów. Tak więc czas zwrotu takiej inwestycji zależy również od skali wdrażanego projektu.
Statystyki pokazują, że liczba systemów logistycznych instalowanych obecnie na świecie oscyluje około 110 000 – 120 000. Stanowi to ponad połowę uruchamianych w tym czasie robotów usługowych. Widać także wyraźną tendencję wzrostową w tym obszarze. Rynek robotów w logistyce rośnie co roku o kilkadziesiąt procent. Poprawa jest zauważalna także w innych sektorach gospodarki.
Na razie nie jesteśmy jeszcze na etapie scenariusza filmu Terminator, ale należy przygotować się na współistnienie ludzi i robotów.
Więcej na ten temat możecie przeczytać również w artykule „Robotyka w kosmicznych kopalniach”.
Wszystkie wykorzystane w artykule zdjęcia pochodzą z zajęć Robotyka i eksperymenty w Smart club.
Uczymy na nich naszych podopiecznych logicznego, metodycznego myślenia, rozróżniania zależności przyczyna-skutek, przy czym staramy się, by była to dobra zabawa.
Zostaw swój komentarz